Pinsamt

Idag skäms jag för första gången över att vara svensk. Hela världen skrattar åt oss.
The Pirate Bay's fyra grundare dömdes idag klockan 11.00 på fredagsmorgonen till ett års fängelse inklusive skadestånd på abnormala 30 miljoner kronor, varav ca 10.5 miljoner kommer gå till 21th Century FOX...jag som jämt tyckt de varit bra eftersom de producerat The Simpsons, men nu lyser sanningen igenom - girighet. Faktiskt precis det sätt som de framställs som i alla Simpsons-episoder där de omnäms.
Töntigt av Sverige att leka hårda, då de är allmänt kända för att ha världens mesigaste rättsystem. Men i Sverige prioriteras tydligen folk som gör det möjligt att fildela framför till exempel en våldtäktsman som gick fri då flickan han våldtagit tog livet av sig dagen då hon skulle vittna. Annars brukar den tekniska bevisningen vara dödsviktig, men nu när det inte fanns någon sådan mot TPB verkade de inte bry sig...
Pinsamt är ordet...


Tänkte kopiera in en liten krönika jag skrev i går kväll (relativt positiv för att vara mig, hehe).


Kan vi komma att få uppleva en revolution?


Hittills har jag fyllts av ilska då jag läst artiklar om IPRED, men efter att ha läst en artikel ur DN i kväll gick det upp ett ljus för mig. Vi är mitt inne i förspelet till en mordern revolution. Det som står härnäst på listan av attacker mot fildelningsgenerationen är The Pirate Bay's dom i morgon förmiddag. När jag läste artikel i DN insåg jag att morgondagen kommer att starta ett krig. Ett krig mellan allmänheten och filmbolagen, vilka är uppbackade av regeringen. Kriget kommer inte bara rasa i Sverige, utan även i världen över kommer ord stå mot ord. Invånare stå mot ledare. När dessa tankar kommer upp känner jag ett visst sting av spänning. Vi kommer få vara med när historia skrivs - vi kommer vara en del av historien! Överdriver jag kanske? Knappast. Internet är inte bara nuet utan framtiden. Filmbolagen gör i och med alla dessa lagar ett sista försök att behålla det grepp om allmänheten som man gjort sedan tv:n kom i början av 30-talet. Tyvärr kommer det inte att räcka till. Visserligen kommer många i vår egna generation att lida, men framtida generationer kommer se tillbaka på början av 2000-talet som den tid då folket segrade över maktinnehavarna. Jag känner mig mycket frestad att dra en parallell med franska revolutionen. Överdriver jag inte denna gång heller? På sätt och vis gör jag kanske det, då det är högst osannolikt att någon kommer att mista sitt liv på grund av fildelningsdebatten, men både då som nu kämpar folket för att slita sig loss ut maktinnehavarnas grepp. Denna gång handlar det inte om att med hjälp av vapen begå myteri, utan om att med hjälp av Internet ta makten. Oavsett hur det går i rättegången i morgon klockan elva så kommer det att bli startskottet till en maktkamp. Pöbeln kommer inte att acceptera att nutidens "Robin Hood" sätts i fängelse och att som hederligt folk  döms till stora skadestånd. En stor anledning till den förestående revolutionen är att rättegången inte bara är av nationellt intresse, utan att den också är internationellt övervakad då den rör alla. Alla är på något sätt medvetna om att något håller på att hända och varje dag läser man i tidningen vilken sida olika framstående personer valt. Alla har ett eget val, jag vet i alla fall vilken sida jag står på. Hur lång tid hela processen kommer ta har jag inte någon direkt uppfattning om, men jag tvivlar inte ett ögonblick på att det kan ta upp emot tio år, men när dagen väl är där, dagen då filmbolagen inser sig besegrade, dagen då allmänheten vunnit, dagen då den morderna revolutionen äntligen nått sitt mål, då kommer inget att vara förjäves för den dagen har vi vunnit. Vinsten har gått till de hederliga och Robin Hood har slutligen tryggt återvänt till Sherwoodskogen och han är där för att stanna.



Av: Mattias Bäckman
© Bäcke



// Bäcke























Inte blir det bättre av att gubben inte kan engelska heller...


Kommentarer
Postat av: Albin - Limited for the lucky few

Tycker att det är kul att du är så engagerad och kritisk. Speciellt när du belyser nyheter och så på ett bra sätt - keep up the good work! :)



SV: Själv klart skulle jag kunna göra det. Kommer i nästa inlägg & hoppas då på detsamma! =)

2009-04-18 @ 18:36:23
URL: http://albiun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0