Fuck IPRED

Känner mig lite tyngd av skolan nu. Idag fick vi reda på att vi har en vecka på oss att skriva en engelskauppsats (jag ska skriva om Norrskenet...kanske börjar nu snart om jag orkar). Nästa fredag har vi prov på 2.5 kapitel i fysiken och lägg till det 60 upg. matte/veckan. Fick tillbaka mitt Matte D-prov i går, besviken: prickade VG.

Det mesta känns tungt nu och tillråga på allt träder cp-ipred i kraft nu 1:a april.
Som jag lovade för någon månad sedan så kommer jag delge er mina åsikter om det hela.

Jag kan inte förstå hur regeringen kan prioritera att lägga sina sista besparingar på en integritetskränkade lag som innebär att bötfälla hederliga skattebetalare eftesom de "stjäl" kreationer av äckligt rika filmbolag/skivbolag mm.
Liksom, är det humant för en medelklassare att t.ex lägga ut 40 000 på Adobe CS4 Master Collection bara för att kunna ägna sig åt sin passion?
De virdiga företagen är bara blodsugare som nu genom regeringens idoti kommer suga det sista ur pöbeln. Samtidigt skiter regeringen i att lägga ner pengar på att skärpa straffen mot t.ex våldtäktsmän, mördare et.c. Jag blir illamående bara av att tänka tanken att cp-moderaterna satsar multumbelopp bara för att straffa hederligt folk som endast begått småbrott mot upphovsrättslagen genom att "Ta från de rika och ge till de fattiga". Fildelning ger möjligheten till ett Robin Hood-samhälle, men regeringen hindar nu det här genom att genomföra IPRED.
Jag älskar Sverige, men jag HATAR dess lagar. Det är inte ens mänskligt att fälla en nedladdare på 100 000 kr och ruinera dem och därigenom förstöra deras liv samtidigt som en mördare som berövat en annan människa dess liv får kanske 5 år på "kåken". Tyvärr innebär fängelse i Sverige inte sterila celler utan ett relativt stort, trevligt inrätt rum med dator, Play Station och andra bekvämligheter. Dessutom får de umgås med sina "kollegor" i upphållsrummen och spela biljard och se på film mm.
Visst, de är berövade sin frihet, men då det finns de som till och med begår brott för att hamna i fängelse borde man ju inse att det är något som inte står rätt till med vårt rättssystem.
Det är det här som gör mig så enormt frusterad - att man låter riktiga brottslingar ha det bra medan man straffar vanligt, hederligt folk som får vardagen att gå runt! LÄGG PENGARNA PÅ RÄTT SAKER!

Och om Reinfeldt skulle få för sig att påstå att ingen i regeringen tankar så skulle jag skratta. Jag kan svära på att han själv gör det, men på något sätt kommer de lyckas hitta ett kryphål i den nya lagen.
En till sak som jag inte kan förstå är det faktum att man inte lyssnar på EU:s krav att inte genomföra lagändringen. Till sist finns det ytterligare en sjuk sak med det hela. Vi kommer leva i ett övervakningssamhälle likt boken 1984 med "Big brother sees you". Vår Internetaktivitet kommer bli ständigt övervakad och filmbolagen kommer stå över polisen makt och bredbandsbolagens policys genom att kunna ta reda på vilket IP-nummer de vill. Det här ger dem även läskig makt att missbruka sina "rättigheter".
Men, men, är det ett kapitalistiskt "dikatur"övervakningssamhälle regeringen vill ha så är det väl det de får då, jag har sagt vad jag tycker.
En sak är jag dock rätt säker på och det är att nedladdarna har datorproffsen på sin sida, så nedladdarna kommer alltid att vinna - i slutändan.

Tack för mig.

// Bäcke


Stoppa IPRED!
http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida
http://www.namninsamling.com/site/sign.asp?id=3234
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2673



Kommentarer
Postat av: Dolisen @ bdb

Underbart skrivet! Jag håller med dig till 100%

2009-03-26 @ 20:53:26
Postat av: Bäcke

Tack så mycket :) - härligt.

2009-03-27 @ 19:28:42
URL: http://baecke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0