Inskickat till Umeå Universitet

På allmän begäran kommer nu ytterligare två texter jag skickat in till Umeå Universitet! Notera dock att jag var väldigt stressad då jag skrev dem, så det blev inte utförliga tankar direkt...

Hoppas ni gillar dem och håller med.
KOMMENTERA!

Frågorna var:

"·  Har du eller någon du känner råkat illa ut efter att (på nätet) ha spridit personliga uppgifter om sig själv, visat upp sig i webbkamera eller lagt ut bilder? Utveckla gärna så att vi förstår vad som hände och hur du eller den du känner till hanterade saken (kontaktades ungdomsmottagning, skolkurator eller liknande?).

·  Tror du att tjejer och killar har samma åsikt när det gället att lägga upp lättklädda bilder av sig själv på nätet? Är det värre när tjejer gör det? Eller kanske när killar gör det? Motivera gärna varför du tycker som du gör. "


och:

"Fundera över sexuell exponering (dvs att lägga ut avklädda bilder/filmer på sig själv eller andra) och risktagande på Internet. Vad tänker du på när du hör orden sexuell exponering och risktagande på nätet? Tror du att ungdomar tänker på att deras bilder kan uppfattas som "sexuell exponering"? Tänker du på det? Ge gärna exempel från hur du och dina vänner ser på saken.

  

 Både texter och bilder som läggs ut på nätet kan naturligtvis användas av andra personer, i andra sammanhang och med andra syften. Spelar det någon roll för dig? Varför - varför inte?

  

Har du någon egen erfarenhet av (eller åsikt om) risktagande och/eller sexuell exponering som du vill att vi ska få ta del av? Skriv gärna ner dessa så tar vi med dina tankar kring detta i vår studie"




Följdfrågor till anonymitetsundersökning

  

"Då det är två relativt raka frågor som inte går direkt att reflektera över väljer jag att fatta mig relativt kort (har dock en viss tendes att sväva i väg oavsett vad jag skriver om...).

Vad jag vet är det ingen av mina närstående som råkat illa ut på Intenet, mig själv inräknad. Det enda jag kan komma att tänka på är nedvärderande kommentarer på till exempel bilddagboken (även på bloggen). Det har jag själv upplevt och säkert i princip alla andra som är medlem på den populära sidan. Jag definierar ändå inte det här som att "råka illa ut" då det jämt (i princip) handlat om anonyma kommentarer. Min åsikt angående anonyma personer som skriver och kommenterar med dold identitet endast för att förnedra och för att ha kul på andras bekostnad är att jag tycker det är ett väldigt lågt och omoget beteende. Observera att jag oftast är väldigt försiktig med att använda ordet "omogen", då jag tycker det är rätt töntigt att påstå att andra är omogna. Gör man det är det ofta man själv som är det. Hur som helst tycker jag att ordet är rättfärdigat i detta sammanhang då det handlar om folk som kommenterar med det ända syftet att förnedra. Står de för vilka de är är det en sak, vill de framföra sin åsikt, så visst. Men gör man det som anonym är det väldigt fegt...och omoget att inte våga stå för vem man är.

Av denna anledning har jag, och de flesta andra jag känner, blockerat anonyma kommentarer...onödigt att tillåta kommentarer man ändå inte tar åt sig ett dyft av...

Sammanfattningsvis, så vitt jag vet, har alltså ingen närstående till mig råkat illa ut på Intenet, förutom några hånfulla kommentarer. Lika är det för mig. Bör dock nämnas att hur omtyckt man än är så är det alltid någon som tycker illa om en och därav får i princip alla hånfulla kommentarer - oftast av anonyma.


Den andra punkten är en väldigt svår fråga. Det beror helt på hur omtyckt och populär personen i fråga är. Är det en person av "högre rang" i ungdomssamhället spelar det ingen roll om man lägger upp lättklädda bilder av sig själv. Om det beror på att ingen vågar ifrågasätta denna person vet jag inte, men det bör ha något med det hela att göra. Dock kan det förekomma mycket avundsjuka från personer med "lägre rang", vilket ofta resulterar i hånfulla kommentarer.

Den här frågan går inte att komma ifrån att den hur man än vrider och vänder på den så blir den styrd av vinklade åsikter, då de båda olika könen tycker olika. Jag som kille klagar ju inte direkt om en tjej med bra utseende lägger upp lättklädda bilder på sig själv, samtidigt kan tjejer bli avundsjuka på personen och kommentera något i stil med "Hora" eller "Sluta tro att du är något". Ska jag dock dra en allmän slutsats anser jag att det är mer allmänt accepterat att en tjej exponerar sig själv än att en kille gör det. Oftast brukar de flesta killar och även många tjejer acceptera kvinnlig exponering medan speciellt killar ofta ogillar manlig exponering. Det bör nämnas att denna åsikt kan vara smått vinklad då jag själv står för dessa två åsikter, men så vitt jag upplevt det är det även en allmän åsikt.

För övrigt så accepteras utmanande exponering i princip inte av någon om personen i fråga anses vara "ful". Det här gör tyvärr att självsäkert folk inte drar sig från att kommentera med de mest nedvärderande kommentarer, vilket endast bidrar till ytterligare en sänkning av den exponerade personens självförtroende. Här spelar det alltså ingen roll vilket kön personen är av. Av det här kan vi dra slutsatsen att acceptansen angående sexuell exponering på Internet oftast inte beror av könet, utan av utseendet och populäriteten - vi lever i ett "klasssamhälle"."
© Bäcke




Sexuell exponering på Internet


"Först och främst vill jag påpeka att "sexuell exponering" kan tolkas på många olika sätt. Vissa anser att det är sexuell exponering då man lägger upp en bild på Internet från till exempel badstranden, och vissa anser att sexuell exponering endast är när du lägger upp nakenbilder på dig själv. Jag skulle själv vilja säga att sexuell exponering är vågade, utmanande bilder vilka tjänar till syfte att framhäva personens mer intima sidor. En bild på en tjej i bikini kan tolkas som en sexistisk bild beroende på hur tjejen poserar på bilden. Är det en "vanlig" strandbild där hon ligger på en handduk anser inte jag att den är menad som en sexuellt utamanande bild. Står hon däremot och poserar med den avsikten att verka sexig är det en sexuell exponering.

Angående om ungdomar tänker sig för när de lägger upp dessa utmanande bilder är svaret naturligtvis "ja". Lägger man ut en bild där man poserar lättklädd har bilden som avsikt att uppfattas sexig och intim. Däremot kan det nog vara en del som är lite för naiva och inte inser riskerna med sina uppladdade bilder. Det är idag hur lätt som helst att stjäla en sådan bild och sedan använda den i eget syfte, eller med avsikt att smutskasta personen i fråga. Trots att i princip alla känner till detta faktum är vissa ungdomar ändå så blåögda att de inte tror att det kommer hända dem. Samtidigt tror jag att många inser risken, men inte bryr sig och dessutom att de finns de som frestas av tanken att ens bild sprids över Internet.

Speciellt den sista aspekten är nog en stor del i varför ungdomar väljer att exponera sig själva. Frestelsen att frammana "kåthet" hos andra (i samma ålder främst) manar nog många att ta ett sådant här beslut. Jag tror att de flesta inte ser så allvarligt på att distribueras på Internet då det på ett sätt är en frestelse att framstå som ett objekt. Ytterligare en orsak är att ungdomarna är uppväxta med Internet och, även fast att inte vuxna förstår det, så inser de flesta ungdomar riskerna med Internet, men de gillar risktagande och är samtidigt inte så rädd för Internet då det är en van miljö för de flesta under 20-25 år.

Sammanfattningsvis är de flesta ungdomar som laddar upp sexuellt utmanande bilder på Internet väl medvetna om det och har ofta som avsikt att egga sin jämnåriga omgivning.


Rent allmänt bryr jag mig självklart om att det jag lägger upp på Internet kan användas av andra, då jag inte vill att (främst) mina bilder ska användas av andra utan min tillåtelse (bör nämna att denna åsikt om copyright skapar dubbelmoral och motsäger sig ganska brutalt min politiska ställning - jag är Piratpartist - men den ställningen har jag antagit av andra anledningar, främst av den anledningen att jag vill värna om den personliga integriteten...men det är en annan fråga som inte har med det här att göra...).

Dock om vi skalar av frågan ner till sexuell exponering bryr jag mig inte allt för mycket. Dels av den anledningen att jag inte lägger ut mer utmanande bilder på Internet än på mig själv i linne (ev. endast badbyxor på stranden) och dels på grund av att jag helt enkelt inte känner mig allt för orolig för att någon olovligt använder mina bilder till andra syften, då jag är en utav de ungdomar som växt upp med Internet och därav - som jag nämnde tidigare -  känner mig relativt trygg och säker i denna miljö. Skulle jag lägga ut sexuellt utmanande bilder skulle det vara på skämt och tanken på att bilden skulle kunna komma att användas på fel sätt skulle nog inte slå mig.


De ända erfarenheter jag har av sexuell exponering på Intenet är de bilder jag sett på bloggar och på Bilddagboken där (främst tjejer, eftersom jag inte uppfattar killar som tar spännisbilder på sig själva framför spegeln som sexuellt utmanande och vågade bilder) personen lagt upp lättklädda bilder på sig själv med avsikten att få killar intresserade - och i vissa fall kåta. Jag har sätt väldig variation av sexualiteten i bilderna. Allt från vanliga, utmanande poser till helnakna bilder med genitalerna, med mera, censurerade."
© Bäcke




// Bäcke


Kommentarer
Postat av: 123

Ett tips, dela upp texten bättre, det blir väldigt jobbigt att läsa då det är så pass få stycke indelningar.



Förutom det så skriver du bra tycker jag :)

2009-05-17 @ 13:28:23
Postat av: bevakare

intressant att läsa detta med. tack för att du la upp det :) Kul att veta hur du står till vissa frågor och jag känner att vi har lika värderingar. fortsätt såhär! :)

2009-05-17 @ 14:58:13
Postat av: Bäcke

Tack!

Det har du helt rätt i. Det är det ända min svenskalärare brukar påpeka. Dock orkade jag inte anstränga mig något särskilt angående upplägget på just denna text då den ändå inte ska betygsättas ;)

2009-05-17 @ 21:57:57
URL: http://baecke.blogg.se/
Postat av: Alexander Johansson

WOT! -.- Wall of text bäckman! Det här håller inte måttet.

Dela upp texten i stycken så underlättar det för läsaren annars så är det bra :) lite felstavningar här och där men :)

Keep up the good work ^^

2009-05-28 @ 19:29:33
Postat av: Bäcke

Haha ^^, slängde bara ihop en text ;)

2009-05-29 @ 19:06:16
URL: http://baecke.blogg.se/
Postat av: -

riktigt bra skrivet!

hade inga problem med att det inte var uppdelat, haha - bara en fröjd att läsa dina åsikter haha, cred!

2009-08-16 @ 13:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0